Tuesday 26 April 2011

Senyum...tak perlu kata apa-apa...



salam..



hari ni nak kongsi tentang rahsia setiap senyuman..



1) Menurut pendapat saintis, senyum dan ketawa adalah satu senaman yang berbentuk joging dalaman. di mana, ia dapat merangsang seluruh badan dan mampu memberi manfaat kepada sistem saraf otak dan hormon-hormon lain.



2) Memulakan hari baru dengan senyuman bukan sahaja dapat menceriakan hidup anda. apabila tersernyum, badan turut 'tersenyum'. melalui kajian, senyuman juga dapat memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.



3) Kajian menunjukkan seseorang yang ketawa sebanyak 100 kali dalam tempoh 24 jam sama seperti bersenam selama 10 minit. Ini kerana, apabila anda ketawa, tekanan darah dan kadar denyutan jantung meningkat.



4) Menurut kajian dari Universiti Pusat Perubatan California menunjukkan senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stres yang baik. stres yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem pertahanan otak.



5) Senyuman bukan sekadar dengan memberi reaksi gerak muka tetapi turut berkait rapat dengan penghasilan endorfin dalam otak yang dapat mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi. hasilnya, ia menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa.



6) Apabila anda tersenyum, sebanyak 17 otot muka digunakan berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.



7) Senyuman dan ketawa adalah senaman yang baik kerana ia melibatkan abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. selain itu, ia juga dapat melegakan ketegangan otot dan membuatkan otak lebih peka.



8) Ketika anda tersenyum, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah iaitu Gamma-intereferon (protein melawan penyakit), sel T (untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (antibodi melawan penyakit).



9) Senyuman juga dapat merendahkan tekanan darah dan menambahkan kemasukan oksigen dalam darah. kajian membuktikan bahawa tekanana emosi seperti kemurungan, kemarahan dan resah mempunyai kaitan dengan penyakit jantung.



10) Ketawa juga dikatakan dapat meperbaiki fungsi usus, meninkatkan pencernaan dan membakar kalori.



11) Dikatakan kanak-kanak lebih banyak ketawa berbanding dengan orang dewasa. kanak-kanak yang berusia empat hingga enam tahun ketawa sebanyak 400 kali sehari berbanding 15 kali sehari bagi orang dewasa.



12) Dalam kajian ke atas dua kumpulan dewasa, di mana satu kumpulan telah diberi tontonan cerita lucu dan satu kumpulan lagi diletakkan di dalam bilik tanpa berbuat apa-apa. sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dilakukan. didapati sampel darah kumpulan satu mengalami peningkatan hormon endorfin dan hormon 'neutransmitters', penurunan tahap hormon stres kortisol, dan adrenalin.



13) Senyuman yang diakhiri dengan ketawa dapat mengaktifkan kimia badan dan merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok dan ulser.



14) Senyuman yang ikhlas dapat menyerikan perasaan orang lain, menyejukkan hati yang sedang marah dan mampu memulakan sesebuah ikatan.




jadi..SENYUMLAH....


Sumber:Majalah Rapi



By:Sya

1 comment:

Lyaa Suriany said...

hohohohohahahahahahha